۰۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۱
کد خبر: ۵۶۹۵۱۳
استاد درس خارج حوزه علمیه مازندران تأکید کرد؛

ضرورت تقویت روحیه نقدپذیری در میان طلاب| اهمیت آشنایی طلاب با مهارت پاسخگویی به شبهات

استاد درس خارج حوزه علمیه مازندران بر ضرورت تقویت روحیه نقد پذیری در میان طلاب و حوزویان تأکید کرد.
حجت الاسلام والمسلمین عباس نیکزاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام والمسلمین عباس نیکزاد، استاد درس خارج حوزه علمیه مازندران امروز در جمع طلاب شرکت کننده در دوره ارتقایی مدرسه فیضیه مازندران و جلسه پاسخگویی به شبهات دینی گفت: یکی از مهارت هایی که طلاب باید کسب کنند پاسخگویی به شبهات است، عصر امروز عصر شکاکیت است.

وی با اشاره به این که امروز سؤوالات و شبهات بسیاری در جامعه وجود دارد که نیازمند پاسخگویی مستدل و منطقی به آن است، افزود: در این مسیر طلاب و روحانیان در پاسخگویی مناسب به این شبهات نقش محوری بر عهده دارند.

حجت الاسلام والمسلمین نیکزاد با بیان این که سؤال کردن و پرسشگری در اسلام ممدوح است، گفت: باید مردم را تشویق کنیم به سؤال پرسیدن، همانطور که در قرآن به وفور خداوند می فرماید سؤوال بپرسید و جواب بگیرید.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که طلاب و روحانیان باید از پرسشگری مردم خوشحال باشند، بیان داشت: حوزه و روحانیت تنها قشری است که می تواند پاسخ های مناسبی به پرسش های مردم ارائه کند.

نماینده ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی بابل با تاکید بر این که طلاب نباید هیچ سخنی را چشم بسته قبول کنند، گفت: دهن بین بودن نشانه جهالت است بلکه باید ارزیابی و تحلیل داشته باشیم و نقد سخن کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین نیکزاد با بیان این که طلاب باید هر کتابی را که مطالعه می کنند نسبت به آن نقد و ارزیابی داشته باشند، افزود: نقد به معنای ارزیابی منصفانه است، نه اینکه تنها عیب و ایراد بگیریم.

استاد درس خارج حوزه علمیه مازندران با بیان این که در طرح شبهه و پرسش باید جانب اعتدال را رعایت کرد، گفت: مراقب باشیم پرسشگری برای استفهام و درک مطلب باشد، نه اینکه بخواهیم شخص را در دام بیندازیم و او را مورد آزار قرار دهیم.

وی در ادامه با اشاره به این که نقادی هم به مثابه همین است، اگر شخصی را منصفانه نقد کنیم در حق او لطف می کنیم، خاطرنشان کرد: طلاب باید نقد را با ذکر محسنات بیان کنند و مناسبت را رعایت کنند.

حجت الاسلام والمسلمین نیکزاد با بیان این که طلاب و حوزویان در برابر نقد همواره باید روحیه نقدپذیری هم داشته باشند، تصریح کرد: روایات متعددی داریم مبنی بر اینکه حتی در منبر پیامبر و امیرالمومنین(ع) اگر کسی سؤوال می پرسید با چهره ای گشوده پاسخ می دادند، چرا که با برخورد تند و عصبانیت دین خدا استوار نمی شود.

استاد درس خارج حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که انتقاد منصفانه موجب شکوفایی جامعه می شود، گفت: شهید مطهری بر این باور بود، اسلام زمانی جلوه می کند که افراد بپرسند و انتقاد و اشکال کنند و این نعمتی بس بزرگ است که موجب شکوفایی جامعه می شود.

وی با بیان شیوه های پاسخگویی به شبهات افزود: نخستین شیوه پاسخگویی به شبهات جواب نقضی است، جواب نقضی یک نوع مچ گیری است و کمر اشکال را می شکند، گاهی با تمثیل می توان با سؤوالات به ظاهر سنگین مقابله کرد و به شیوه درست پاسخ آن شبهات را داد./۹۵۰/پ203/ب1

ارسال نظرات